Black Students and High School Completion in Quebec and Ontario: A Multivariate Analysis Journal Articles uri icon

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abstract

  • The paper contributes to the literature on black students and racial disparities in high school completion in Canada and makes original use of the 2006 Census to analyze the educational attainment of 18‐ to 19‐year‐olds in Ontario and Quebec. Results of a logistic regression indicate that in both provinces, black/white disparities in graduation rates disappear when income, family structure, language, gender, and place of residence are taken into account. Higher rates of socioeconomic disadvantage among black children pose challenges for high school completion. These findings do not imply that racism has no impact; indeed, the paper concludes that high school completion may not be the outcome most suitable for evaluating the effects of racism on educational attainment. Future studies should examine the causes of racial disparities in intermediate outcomes of school success (i.e., grades, special education placement, academic tracking, and disciplinary sanctions), and their effects on the graduation rates and postsecondary pathways of black students.Cet article contribue à la littérature portant sur les élèves noirs et les inégalités raciales au niveau de l'obtention d'un diplôme secondaire des 18–19 ans en Ontario et au Québec. Les résultats d'une régression logistique démontrent que, dans les deux provinces, les inégalités entre les noirs et les blancs au niveau du taux de diplomation disparaissent lorsque le revenu, la structure familiale, la langue, le sexe et le statut d'immigration sont pris en considération. Des taux plus élevés de désavantage économique chez les enfants noirs constituent un obstacle pour l'obtention d'un diplôme d’études secondaires. De plus, l'utilisation de la diplomation afin d’évaluer la présence de racisme dans les écoles peut s'avérer un critère faible. Il est possible que la présence de racisme s'avère détectable uniquement lors de l'utilisation d'indicateurs mesurant de façon plus précise l'expérience dans les écoles ainsi que le cheminement à long terme des étudiants noirs, tels que le taux d'inscription et la performance au niveau de l’éducation postsecondaire.

publication date

  • May 2017