Profiling of the public‐service élite: A demographic and career trajectory survey of deputy and assistant deputy ministers in Canada Journal Articles uri icon

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  • Abstract: In the summer of 2006, a survey was sent to the 941 senior public administration executives who held the rank and title of deputy minister or assistant deputy minister in the federal, ten provincial and three territorial jurisdictions in Canada. The survey explored, among other variables, age, education, gender, ethno‐racial status, aboriginal background and career trajectory. The response rate to this survey was 43.61 per cent. Obviously those in the deputy/assistant deputy cadre (referred to in this article as the “public‐service élite,” or pse) are important actors in the life of the Canadian state, but relatively little is known about them. The authors report on and analyse the meaning and significance of their findings not only for a Canadian perspective but also, on the value of such research in the broader comparative sense. Their data also allow the examination of various dimensions of representative bureaucracy at the most senior levels in Canada.Sommaire: Au cours de l'été 2006, un sondage sous forme de questionnaire a été envoyé aux 941 cadres supérieurs de la fonction publique qui occupaient des postes de sous‐ministres ou de sous‐ministres adjoints au gouvernement fédéral, au gouvernement des dix provinces et des trois territoires du Canada. Le sondage portait, entre autres variables, sur l'âge, l'éducation, le sexe, le statut ethno‐racial, les origines autochtones et la trajectoire de carrière. Le taux de réponse à ce sondage a été de 43,61 pour cent. Évidemment, les personnes qui occupent les postes de sous‐ministres et de sous‐ministres adjoints (désignés dans le présent article sous le nom d' «élite de la fonction publique» ou «éfp») sont des acteurs importants dans la vie de l'État canadien, mais on les connaît assez peu. Les auteurs donnent un compte rendu et font une analyse de la signification et de 1'importance des résultats, non seulement pour avoir une perspective canadienne, mais aussi pour voir la valeur d'une telle recherche à des fins de comparaison plus vaste. Leurs données permettent également d'examiner diverses dimensions de la bureaucratie représentative aux niveaux les plus élevés du Canada.

publication date

  • December 2007